הכר את המועמד - מוטי אפרים

עודכן ב: 14 פבר 2022

נשוי ואב לארבעה ילדים נפלאים. תושב מושב אבן ספיר. עוסק בתכנון יעוץ משכנתאות וכלכלת המשפחה. אחד הדברים שמייחדים אותי, לא מרים ידיים ונילחם על הדרך שלי על דעותיי. אוהד הפועל ירושלים מעל 50 שנה, עוד מימי קטמון, ולא: "אני מקטמון ויש עלי פזמון" לא רק שלא מפחיד אותי, ההיפך - ממלא אותי גאווה.

החזון

הייתי בטוח שלא נעסוק העונה בנושא האיחוד, לצערי מתברר לי שעלי להפשיל שרוולים, ולהפוך את האיחוד מדבר טכני, "לכור היתוך". כך שאני מהמקורית אני קטמון לא ישמע יותר, מאמין שיש לי את היכולת לעשות זאת.

היציע

איך אתה מציע לפתור את המחלוקות שעדיין קיימות ביציע? איך תאחד את הקהל?

בהידברות הכלה וסובלנות כלפי האחר, מבלי לחנך אף אדם, לא על דעותיו, לא על דרך מחשבתו, ולא על התנהגותו, כמו שעשיתי במהלך השנה האחרונה, במספר עימותים.

איחוד הקהל: מאחר ויש לי שיח עם הזרמים השונים ביציע, על חלקים מכאן וחלקים מכאן ומקובל כאן וכאן, מאמין שיש לי את היכולת להשפיע, (כן דומיננטי ומשמיע את קולו).


 
איך לדעתך יש לטפל באלימות שיש בתוך היציע שלנו?

באופן חד וברור, קובע כללים ומיידע את כולם. כללים שאותם לא עוברים. מודיע לכולם ודואג שיהיה מערכת צילום כל מי שינהג באלימות החומר יועבר לרשויות החוק. יש מקום למחשבה על הקמת ים מעין ועדת משמעת, ולא הוועד שידאג לזמן ולראות ככל שניתן להרחיק את האלימים מהמגרש. לדעתי הייתי מבין הראשונים שגינה את התנהגות האוהדים ליד הרכב של זיו אריה.


 
האם לדעתך נכון לעשות מאמץ להפוך את היציע להיות עם כמה שפחות פוליטיקה? 100% הפועל ירושלים.

באופן חד וברור, לא מעניין אותי פוליטיקה בכדורגל. על כולנו להבין שזה מדרון חלקלק שיכול לפצל ולרסק את היציע. שלא נדבר חלילה שבגלל ויכוח על שמאל וימין ועל מנת להראות לצד השני יהיה מי שייקח את החרות לצעוק לשחקן ערבי ערבי מלוכלך. יש לי חבר ליציע, חזי שוסטר איש שמאל מובהק, אני איש ימין מובהק (הייתי חבר בתנועת החרות). אנחנו חברים ליציע ולא מעניין אותנו מה חושב כל אחד בעניין הפוליטי. (כן מושבניק לכאורה מפא"י אבל חרותניק, אוהד הפועל, ראובן ריבלין ויהושוע מצא היו אומרים עלי בכל פעם שהגעתי לסניף הנה הגיע האיש מהמגזר).


 
איך מחזירים ליציע אוהדים שטוענים שזאת לא הפועל ירושלים האמיתית?

במעורבות בשיח מכבד, בטוח לא באמירות "הצלנו לכם את הפועל", לא באמירות "הסאסים" האלו, זה מעליב פוגע. זה מרחיק, מצד שני אומר באופן ברור לא רוצה להעלים את קטמון .ישנם אנשים שגדלו על קטמון לא אגרום להם עוול.

עמותה ועמדות כלליות

מה דעתך בנוגע לבעלות אוהדים?

המועדון חייב להישאר בבעלות האוהדים. הייתי עושה מאמצים נוספים להנגיש את מכלול הדברים שיש בעמותה, חלק גדול מהאוהדים לא מכיר את הפעילות וחבל.

האם היית שוקל אפשרות לתת שליטה זמנית לבעל הון? לצורך הדוגמא – נניח שבקיץ יגיע תורם פוטנציאלי ויציע להזרים 2 מיליון דולר בשנה, במשך שלוש שנים, בתנאי שיקבל זכויות ניהול על הקבוצה הבוגרת.

לא, גם אם הצעה כזו הייתה עוברת, הייתי בודק ושם וועד מנהל עם זכות ווטו. מספיק לי מהרשע מרושע. מעדיף להיות בליגה הלאומית או להילחם בכל שנה על הקיום בליגת העל ולא להיות בידיים של בעלים כזה או אחר.


 
מה דעתך בנוגע להגבלת קדנציה לחברי ועד ועובדים בשכר?

כתבתי בנדון לא פעם ולא פעמיים. א. ועד מנהל צריך להיבחר לתקופה של שנתיים ולא לשנה, וועד יוכל לשמש במספר קדנציות רצופות זה יהיה נכון. ניתן לפתח מנגנון שבכל פעם חייב נניח להיכנס לוועד חבר חדש, או הוועד יכהנו שלושה חברים וותיקים ושניים חדשים. כן זה נושא שצריך לדבר עליו ולעשות בו חושבים. ב, מנכ"ל יוכל לבצע את תפקידו לאורך 6, 8 ו/או 10 שנים, רוצה הוועד להאריך את התקופה, יעבור הצבעה בוועד ברוב מיוחד, וניתן להביא לאשרור של האספה הכללית. אומר כך, אבוי לוועד שמביא החלטה מגובשת לאספה הכללית ולא מצליח להעביר אותה.

מנהל מקצועי יישאר בתפקידו כל עוד המנכ"ל והוועד מסכימים שהוא מבצע את עבודתו ועומד ביעדים שהוצבו לו. אל תבקשו שיגיע לליגת האלופות ללא שנתתם לו את הכלים המתאימים (משאבים).


 
מה יותר חשוב בעיניך – הצלחה מקצועית או "רוח המועדון" (ערכים קהילתיים, בעלות אוהדים, אפס סבלנות לגזענות אלימות וכו').

למרות שבקבוצת כדורגל, הישגיות חשובה מאוד, אבל המועדון היום בנוי על ערכים של נתינה לזולת. בעיני אין מטרה חשובה יותר (פעיל באופן אקטיבי בעמותה דובוני החלמה, ועוזר לעמותת בית הגלגלים הנמצאת ביישוב שלי). לדעתי בלבלתם בתוך השאלה ערכים, דרך "רוח המועדון" רוח המועדון כגון ללא גזענות וללא אלימות לא אמורה לפגוע בהישגיות ההיפך. צריך גם לזכור הישגים מביאים לחשיפה, חשיפה מביאה יותר ספונסרים, יותר תרומות גם לערכים הקהילתיים.


 
מה דעתך על ניסיון להפחית את כמות המשחקים בשבת? (בהנחה ונישאר בליגה)?

למרות שבעבר המשחקים היו בשבת ואינני איש דתי שומר מסורת, ככל שניתן לצמצם את המשחקים בשבת על מנת לאפשר לקהלים גדולים להגיע אני בעד.

מה עמדתך לגבי חפיפה עם משחקי הפועל כדורסל? אמנם, אין למועדון צד בעניין, אך יש תחושה שהמועדון לא עושה מספיק על מנת להימנע ממצבים אלו, לפחות ברמת המחאה או העלאה של הסוגיה על הפרק. האם אתה חושב שצריך להגביר את פעילות המועדון בנושא זה.

לא יודע כמה יש כוח להנהלת הקבוצה, אבל מאמין שצריך לעשות מאמצים מול שני המנהלות וההנהלות. צריך להפוך כל אבן על מנת להגיע למצב שאין התנגשות בין המשחקים.

תרומה להפועל

כמה שעות בשבוע הקדשת להתנדבות בעמותה ומוסדותיה בשנה אחרונה? באילו תחומים ופעילויות?

התנדבתי מספר פעמים כסדרן, עשיתי מאמץ לתת כתף בהעברת המשרדים (נאמר שיש מספיק אנשים). גיוס חברים לעמותה ידוע לי שגייסתי 13 חברים. החזרת אוהדים ליציע.


 
הפעילות בוועד המנהל דורשת זמן רב. כיצד פעילות זו תשתלב עם העבודה שלך ביום-יום? האם באפשרותך להשקיע חצי משרה בהפועל?
 
אני עצמאי, מכוון את הזמן שלי, פעם שאלו אותי תגיד אתה עובד בבית הספר הייתי יו"ר בוועד ההורים ומקים עמותת ההורים. זמני ברשותי, עברתי את הזמן של התעשרות, הילדים שלי כבר גדלו ועזבו את הקן.

מקצועי

מה לדעתך הוועד המנהל יכול לעשות כדי להישאר בליגה?

לרדת לכר הדשא להחליף את השחקן רגע לפני שעושה עבירה, נו באמת... אבל יכול להיות שהוועד היה צריך לבצע תיאום ציפיות כלפי אנשי המקצוע, לבצע בקרה בכל תקופה האם עומדים ביעדים כמה אנחנו רחוקים מהיעדים, היכן ניתן לתקן אם בכלל. תיאום הציפיות אמור להיות גם מול האוהדים, לא רק מול חברי העמותה. להכריז באופן גלוי, המטרה שלנו להישאר בליגה. או להתמודד בחלק העליון של הטבלה. אם הגיעו בדרבי 4,000 אוהדים כלל האוהדים צריכים לדעת מה המטרות, במידה ואכן אנחנו מאמינים שהפועל של האוהדים וזו לא סיסמא שנשארה מהתקופה של הרשע.


 
מה חשיבות מחלקת הנוער בעיניך? האם אתה חושב שיש להגדיל את תקציבה על מנת לפתח יותר שחקני בית?

למחלקת הנוער ולקבוצות הילדים בעיני יש מטרות גלויות ומטרות נסתרות. הוצאת ילדים מהרחוב לתת להם מסגרת. מחלקות הנוער היא חוד החנית של המועדון, המועדון צריך כל הזמן לגדל שחקנים לקבוצה הבוגרת. כן במהלך חיי השקעתי כל אגורה בחינוך וטיפוח הילדים שלי, היום התוצאות מדברות בעד עצמם. הייתי משקיע בהגדלה של כל מחלקות הנוער והילדים. הייתי הופך את המועדון לאבן שואבת לילדים מכל הארץ.

מה היית משנה בצורת העבודה הנוכחית בהקשר תפקוד הצוות המקצועי, ותפקיד הוועד בעניין המקצועי.

לא מכיר ולא יודע איך הם עובדים, מתקשרים לכן לא יכול לענות על השאלה.

כיצד אתה חושב שיש למדוד את המנהל המקצועי? מה היעדים שצריך להציב לו ואיך תדע האם עמד בהם או לא.

להציב יעדים ברורים ברי השגה והעמדת הכלים והמשאבים על מנת שיליח לעמוד בהם. בקרה חודשית, רבעונית חצי שנתית והלאה. נניח הצבת יעד, הגדלה של מחלקת הנוער והילדים ב 10% בשנה. בכל שנה התמודדות על עליית ליגה לליגת העלית לנוער, בעוד X שנים חייבים לעלות ליגה.

שאלות אישיות למוטי אפרים

עד כמה היית מעורב בפעילות הפועל בשנתיים האחרונות?

ראה תשובתי לעיל.

אתה מקפיד לכתוב בפייסבוק בצורה אימפולסיבית שמייצרים לפעמים עימות בין האוהדים. רק לאחרונה עלה פרסום שלך המאשים בעל תפקיד במכירת משחק לכאורה. כיצד תנהג בעתיד בהקשר הזה? האם אתה לא חושב שהמעשים הללו פוסלים אותך מלשרת כחבר בוועד, תפקיד בו נדרש להפעיל שיקול דעת באשר לאמירות פומביות?

גם זו מעורבות בקבוצה, מי אמר שכל האוהדים צריכים לכתוב ולחשוב אותו דבר. לא האשמתי באף אדם במכירת משחק, למרות שהפסקה נוסחה לא נכון, אני עומד על כך, ושואל שוב אותה קבוצה אותם שחקנים מה הבדלי הרמות בין שני המשחקים הסמוכים וייתר המשחקים הגרועים.

כאוהד שמורה לי הזכות לכתוב באופן חופשי. לא חושב שכל הזמן צריך למדוד בכל פוסט ואימלא, הוא אמר כך ואמר כך, תשחררו.

בחיים שלי יודע להיות ממלכתי, יודע ללכלך את הידיים בבוץ אם צריך. יש הבדל בין חבר וועד לאוהד. מגיע ליציע בגינס ונעלי ספורט, לא אגיע בעבודתי לבנק עם נעלי ספורט וגינס, מה לעשות המקצוע מחייב.

אותי לימדו להיות מעורב בסביבה שלי, להביע ולעשות למען הסביבה שלך.

פעם אמר לי השר לשעבר שלום שמחון. רוצה להיות חבר מושב טוב, אל תעשה אל תעיר תהיה פרווה חבוב. הגדיל ואמר בכלל אם אתה רוצה להיות חבר וועד טוב אל תעשה כלום, אל תיזום אין ביקורת אין בעד ונגד. נו טוב אשמור את הצעתו לגלגול הבא.

מצרף מכתב שלי לחברים שלי שמזוהים עם המקורית, גם שם נכתבו על ידי דברים ללא פילטרים.

וכועסים עלי זה בסדר. כל עוד לא נושא בתפקיד מרגיש חופשי יותר בכתיבה שלי.

אסיים ואומר, היו שייעצו לי לענות ככל שניתן בכן ולא, תשובות קצרות שלא יתפסו אותך. קיבלתי החלטה כמו תמיד ללכת עם האמת שלי עם מה שאני מאמין. לכתוב תשובות ברורות על מנת שבאמת יוכלו לדעת מי אני. גם לחברים שלי כתבתי את האני מאמין שלי, נכון חלק מהם כועס וחושב שאני סלחן כלפי המועדון.


תודה רבה למוטי!
 
נזכיר שניתן ליצור קשר עם מוטי בטלפון 050-4049056.