top of page

הכר את המועמד - מוטי אפרים

אוהד הפועל ירושלים כ-50 שנה עוד מימי מגרש קטמון. יועץ משכנתאות וכלכלת המשפחה, בעבר הקמתי עמותת הורים ליד בית הספר, פעלתי לקידומו של בית הספר, העברתי סדנאות בארץ בהתנדבות להנהגות הורים. חבר בוועד האגודה במושב.

החזון

לראות את הפועל ירושלים בקדמת הבמה בספורט הישראלי, המקום שראוי שהיא תהיה בו. רואה בפעילות החברתית חלק בלתי נפרד מהפועל ירושלים. למרות שבוצעה עבודה מצוינת עם מחלקות הנוער, בתפקידי בוועד הייתי עושה עוד על מנת להפוך את מחלוקות הנוער לאבן שואבת לקבוצת הבוגרים, לקידום החינוך והשותפות עם כלל המגזרים בחברה הישראלית.

שאלות כלליות

מהו לדעתך האתגר המשמעותי ביותר שעומד בפני המועדון ומה תהיה תרומתך להתמודד איתו?

כאשר מביט בנעשה רואה ארבעה אתגרים משמעותיים, למרות שהם שונים הם משתלבים אחד בשני.

  1. לאחד את כלל האוהדים למכלול אחד שלם, חזק ככל שנעשה זאת מהר יותר כך ייטב.

  2. חיזוק קבוצות הילדים, הנערים, והנוער להפוך את קבוצת הנוער לאבן שואבת לקבוצת הבוגרים, לא רואה עתיד לקבוצת ספורט ובמיוחד בכדורגל על אחת כמה וכמה לקבוצת אוהדים קבוצה בלי שחקני בית.

  3. הגדלת מספר החברים בעמותה, תוך פניה לכל אוהד הפועל ירושלים, ולקהלים חדשים.

  4. העמקת הפעילות החברתית של המועדון, בכל תחומי החיים.

מה תהיה פעולתך המעשית למועדון כחבר ועד והאם פעילותך זו למען המועדון מחייבת את היותך חבר ועד או שניתן לבצע זאת גם כחבר עמותה מהמניין?

הדברים העיקריים שאתמקד בהם (גם אם לא אבחר):

  • חיזוק קבוצות הילדים והנוער.

  • איחוד המחנות - לעניות דעתי, יש לי יכולת להגיע לאוהדי הפועל שעומדים בצד, דווקא מפאת היותי מזוהה בצד אחד, יכול לשמש גשר לקירוב לבבות, רוצה לעשות זאת תוך שימור ומתן כבוד לקטמון, וקטמון אינה מילה גסה עבורי. ניתן לעשות חלק מהדברים מחוץ לוועד, אבל כחבר וועד אוכל לכוון את המנהיגות והעשייה של כולם לפעול בכיוון בכל העוצמה.

מה לדעתך צריך לשפר במועדון?

למרות שלעניות דעתי המועדון מנוהל באופן מעולה, יש דברים שניתן לשפר, "דם חדש" למערכת יעשה טוב. אחד מהדברים שניתן לשפר הוא השיח בין חברי הוועד לכלל האוהדים, הוועד צריך להיות קשוב לרחשי לב האוהדים.


איך אתה מתכוון להגדיל את תקציב הקבוצה הבוגרת?

את התקציב ניתן להגדיל בשני אופנים:

  1. פניה לספונסרים נוספים, כולל ספונסר עוגן, כגון בנק יהב, חברות ביטוח וכו'... ככל שקבוצת הבוגרים תצליח, יהיו יותר ספונסרים שירצו לאמץ את הקבוצה. גיוס תרומות למיזמים חברתיים.

  2. ייצור שחקנים במחלקות הנוער והנערים לטובת הקבוצה הבוגרת, וייצוא שחקנים לקבוצות אחרות, מרילי, עידן טל, ולאחרונה ווילאם אגאדה.

בשנות הפיצול, הפועל קטמון ירושלים הביעה תמיכה בשורה של נושאים חברתיים, כמו החלפת דגלי הקרן לדגלי הגאווה. האם לדעתך הפועל ירושלים צריכה להמשיך להביע עמדה במאבקים חברתיים באופן רשמי? האם יש תחומים שעדיף להימנע מהם?

המועדון צריך להביע תמיכה במאבקים חברתיים, של מיעוט מוחלש. צריך לעשות זאת באופן רגיש שמתחשב בזרמים השונים בין האוהדים, איננו עשויים מקשה אחת. תחום יחיד שאין כניסה למועדון זה פוליטיקה ימין ושמאל.


האם לא כדאי לחשוב על מקום בעמק הארזים שייועד לאוהדים ולחברי עמותה?

לא יודע מה הסטטוס של המבנים בעמק הארזים. צריך לקדם מקום ששייך למועדון, שישמש כמעין בית, מקום התכנסות של העמותה, לאוהדים, גם מעין מקום ריכוז ממנו יוצאים למשחקים ולוקחים טרמפ לאוהדים שאין להם רכב.


מבנה ותפקיד הוועד

איך אתם רואים את תפקידכם בקיום תקנון העמותה כלשונו לגבי זכויות החברים?

על הוועד חלה החובה לכבד כל פסיק ותג בתקנון!!! הוועד צריך להיות ער לבקשות של אוהדים חברי העמותה, לשינויים מבלי "לדרוס" את זכויות המיעוט. אסור לנצל רוב זמני להעברת החלטות, ולרמוס זכויות, זה יחזור כבומרנג. הייתי מנסה לבדוק מידי פעם מה חושבים כלל האוהדים, ולא רק חברי העמותה, על מנת לייצג את כלל האוהדים. כולנו מחויבים לתקנון.

יש לזכור התקנון הינו הסכם שכולנו מחויבים לו גם ברמה המוסרית ולא רק החוקית.

בדעתי להביא הצעה לשינוי התקנון, כך שקדנציה של חבר ועד תהיה לשנתיים. כך חבר הוועד יוכל להביא לידי ביטוי ומעשה את הדברים שמבקש לקדם. לחבר ועד לוקח זמן ללמוד את הדברים, ועוד לא הניע הוא צריך להתכונן לבחירות.


האם לא כדאי להרחיב את הוועד המנהל?

אני חי באגודה, הייתי חבר ועד, שימשתי כחבר ועד ממונה במספר אגודות, ראיתי ועדים עם 5, עם 7 ואף עם 11 חברים. למרות שאין חשיבות למספר החברים בוועד, אבל ועד רחב יותר של 7 חברי עמותה (לא נציגים) ישקף ויביא לכך, שזרמים שונים בתוך חברי העמותה והאוהדים יבואו לידי ביטוי. בנוסף, תהיה חלוקה של המטלות, ייצור מטלות ועשייה חדשה.


איך תנהג אם מנהלת הליגות תחליט שלא להכניס קהל למגרשים עד שתנוח דעתן של הקבוצות הגדולות?

ראשית הפועל ירושלים בין המועדונים הגדולים במדינה, אך קטן כלכלית. המצב הנוכחי בכלל, שעל פי רצון הקבוצות החזקות יישק דבר, צריך לחלוף מהעולם. אפעל מול המנהלת, כך שקולם של הקבוצות הקטנות לא רק יישמע, הוא ייעשה. הנזק הכלכלי לקבוצות עם התקציב הקטן הוא גדול יותר. לכן אפעל להכניס קהל למגרש בהתאם להנחיות, אין סיבה שקבוצות שמביאות 1,000 אוהדים "ייענשו" בגלל שהקבוצות הגדולות רוצות ויכולות להביא יותר קהל, הם נהנים לאורך כל העונה מתקציבים גדולים.

ניתן לפעול עם קהלים של הקבוצות הקטנות לייצור לחץ ואף לאשר לאוהדים להיכנס בהתאם להנחיות של המדינה.


ככלל איך אתה תופס את מקום הוועד המנהל בקונפליקט בין האינטרסים של המנהלת לאינטרסים של אוהדי הפועל ירושלים וחברי העמותה?

הוועד נמצא בין הפטיש לסדן, מצד אחד המחויבות למנהלת הליגה, מצד שני מחויבות לאוהדים. האינטרסים שלנו שונים בתכלית, אחד מהדברים שמאפיינים את הקבוצה זו הפעילות החברתית של המועדון שלא קיים בקבוצות האחרות ובמיוחד בקבוצות הגדולות. על חברי הוועד לפעול במרץ על מנת לשנות את המצב, שהאינטרס של הגדולות הוא זה שקובע, ועל פיהם יישק דבר. עם זאת הוועד צריך להיות זהיר בפעולות שלו על מנת שהמועדון לא ייפגע.


בשנה האחרונה שמענו כל מיני רעיונות מכיוון יוסי ליפקין בנוגע למבנה הבעלות של קבוצת הבוגרים. ספציפית, הוא העלה רעיון להעביר לו את זכויות הניהול בקבוצה הבוגרת למספר מוגדר של שנים, תמורת התחייבות שלו להשקיע סכום כסף בקבוצה. מה דעתך על רעיונות כאלו?

פוחד ממעשה כזה. הספיק לי סאסי!!! בניתם מנגנון טוב שעובד נכון אז למה להרוס? נכון, אחד מהדברים שצריך לשאוף ולשים דגש זה לעלות ליגה, ותקיעת יתד בליגת העל. נניח לרגע שמאן דהוא משקיע 10 מיליון דולר: מביאים שחקנים, עולים ליגה ומגיעים לצמרת ליגת העל. ראשית זה בניגוד לרוח המועדון, אבל מה קורה אם אותו פלוני אלמוני מחליט מספיק לו. מה עושים? מה קורה? נכון צריך לעלות ליגה, אבל נכון יותר לבנות קבוצה חזקה הבנויה על שחקני בית שמחויבים למועדון. לא רוצה קבוצה שמושתתת על ליגיונרים. הצעה קוסמת מפתה אבל מסוכנת בראיה שלי, מספיק היה לנו סאסי.


תהליך האיחוד

מה הייתם עושים אחרת (אם בכלל) על מנת לאחד את כלל אוהדי הפועל ירושלים תחת קורת גג אחת? וכיצד תפעלו על מנת למנוע פיצול שכזה בעתיד?

לא יודע אם הייתי פועל אחרת, יכול להיות שהייתי נוהג ביתר רגישות לשני הצדדים גם לקיצוניים מכאן ומכאן. מנסה לקרב אותם לא להתנגח איתם.

לשפוט את פעילות הוועד בדיעבד ובמיוחד במצב המיוחד שהיה, שני מחנות שמתגוששים, חלק באמצע מקבל כל מה שיוחלט, יש תקנון שצריך לכבד, זמן קצר.

התחלתי במאמצים לקרב אוהדים וליצור איגום של אוהדים תחת דגל אחד. אפעל בנחישות והסברה, לא רוצה לפגוע בחלום של ילד שגדל לתוך קטמון ולמחוק לו את החלום ואת הבית. לי הרסו בית יודע מה זו ההרגשה, לא אעשה זאת לזולת. כמו שכתבתי, דווקא זה המקום שייתן לי את הכוח, לפעול בין כל המחנות, בדיבור ושכנוע, שכולם יבינו שאין לאף צד "קרניים", כולנו אוהדי הפועל ירושלים.

היום 5/3/2021 נכחתי באימון של קבוצתי הפועל ירושלים, ממרום גילי הזלתי דמעה אחת של כאב עם השחקן הראל שלום שנפצע. ואחת של התרגשות ואושר לראות שוב את כל הקהל האדום שר, רוקד, שמח ביחד בלי הבדל של מחנות. וזה אמור לענות על הכול.

לא מאמין שהמועדון יפוצל בשנית, שוב הסברה ושקיפות מול האוהדים יביאו לתמיכה רחבה של האוהדים.


מה יסמל הצלחת האיחוד ומה כישלון?

שנפסיק לשמוע הוא, הם "מהמקורית", הוא, הם "מקטמון" כולנו אוהדי הפועל ירושלים המקורית מקטמון.


מה מבחינתך היה לא נכון בהתנהלות הוועד בכל נושא החלפת השם והשינויים בעמותה?

לעניות דעתי, הוועד פעל נכון בנושא החלפת השם והסמל. לרצות את כולם לא ניתן. אפילו אומר שאפו לוועד שהשכיל להבין את הדברים ולפעול ולהגיע למכנה המשותף הרחב. דרך אגב, הבת שלי ואני הצבענו באופן שונה לסמל. היא בחרה A אני בחרתי B.


סמל הקבוצה, שם המועדון ושם העמותה היו נתונים להצבעות ושינויים לא מעטים בשנה האחרונה. האם לדעתך יש צורך בשינויים נוספים? מהם?

לא. הפועל ירושלים שיחקה במשך השנים, עם סמלים שונים, לרבות ס.א.דר. "הורס לי בית" כולם חיו בשלום, לדעתי הסמל הפך למאבק כוחות בין הגושים. חבל לא ניתן לומר שהסמל לא חשוב ואין כאלה שמתחברים לסמל כזה, פחות לאחר. צריך לכבד את רצון חברי העמותה. מעבר לכך שהחלפת הסמל זה הוצאה תקציבית נוספת, לא פוסל אם בעוד מספר שנים ירצו לחשוב. לערוך שינויים זה בסדר, מקובל ולגיטימי.


האם אתם רואים באפשרות הקמה של מועדון אוהדים נוסף על ידי אוהדי המקורית כאיום?

קשקוש בלבוש. אז איך יקראו להם, "הפועל קריית היובל"? זה נגמר!!! לא ניתן לשחזר מעשה, זה מעשה שנעשה פעם בחיים.


מה אתה תעשה כדיי להעלים את החור העצום בין הקהלים של המקורית וקטמון, כדי שנהיה קבוצה אחת?

שוב לעניות דעתי, מיום ליום החור השחור הולך ונסגר, צריך לראות את הדברים באופן מפוכח, לשבת עם כולם להסביר ושוב להסביר, להושיט יד, לא צריכים להגיע ממקום של ניצחנו, ולא ממקום של אנחנו המקוריים, לנו שמורה הזכות. לא ולא, אנחנו קהל אחד.

צריך להיות קשובים לאוהדים, לבסוף נתחבר כולם למחנה אחד עצום, מלוכד וחזק, שם המשחק סבלנות וסובלנות כלפי האחר. הסברה, פתיחות ושקיפות זה הפתרון הנכון ביותר לאיחוד.


מה היית רוצה לומר לאוהדים שעדיין לא מרגישים בבית מאיזו שהיא סיבה?

כאוהד הפועל ירושלים, שנלחם בסאסי מצד אחד, וניהל מאבק עיקש בקטמון, לחברים מהמחנה של "קטמון", ראיתי את הדברים בדרך אחרת משלכם, נלחמתי בכם, הקמתי עמוד בפייסבוק. לא היה רגע שלא נלחמתי בדרככם, מלחמת חורמה שכמעט הכל "כשר". אתם ראיתם את הפועל ירושלים, אני ראיתי את הפועל ירושלים, כל אחד מאיתנו בחר דרך, זהו המאבק הסתיים.

לחברי "מהמקורית" הייתי איתכם עד הדקה ה-90 פלוס תוספת זמן, הייתי איתכם במגרשים שכוחי אל, לפעמים בודדים. הייתי איתכם שהכנו שילוט, כן גם נגד קטמון, הייתי איתכם בהפגנות בבת ים, בירושלים, מודיעין. גם לכם אחים חזקים, נחושים, אהובים לא מחליף אותכם. אומר זהו - המאבק הסתיים.

חובה עלינו להשאיר את המחלוקות, את המילים, הגידופים, ההשמצות משני הצדדים מאחור. לאחד את הכוחות שהשקענו במאבק, לכוח משפיע, לכוח שייקח את הפועל ירושלים של כולנו לקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי שם מקומה של הפועל ירושלים. לחזור להיות הקבוצה שכל הליגה רועדת רק מלשמוע שהם צריכים לשחק נגד הפועל ירושלים.


שאלות אישיות למועמד

למה הפועל צריכה להיות בבעלות אוהדים? למה לא להביא בעל בית אמיתי עם כיסים עמוקים שייקח את המועדון קדימה?

הספיק לי סאסי מעל 20 שנה צילקו את גופי, נפשי ונשמתי. לא עוד.

בהצלחה לחברים שמתמודדים ויאללללה הפועל ירושליםםםםם ליגת העל קרובה מתמיד.

 

תודה רבה למוטי!

נזכיר שניתן ליצור קשר עם מוטי בטלפון 050-4049056.

Workaround for Wix bug

bottom of page