top of page

הכר את המועמד - יותם (קרפד) כרמון

קצת על עצמי:

מהנדס תוכנה במקצועי. התנדבתי רבות בעמותה ב-9 השנים האחרונות וב-6 השנים האחרונות כיהנתי כחבר בוועד המנהל. ב-3 השנים האחרונות כיהנתי כיו"ר הוועד המנהל.


החזון

אנחנו מסכמים שנה מוצלחת במיוחד:

  • הישארות בליגת העל, ומאבק על הפלייאוף העליון בעונה שלאחר מכן.

  • מכירת 2 שחקנים שגדלו אצלנו במועדון - גוני ואחמד - שהכניסה לקופת המועדון סכומים משמעותיים שיאפשרו את שדרוג המערכת בשנים הקרובות.

  • חודשיים של אווירה מעולה ביציע, בתקווה שכך גם יימשך בעתיד.

  • שדרוג משמעותי של אופן פעולת המועדון - עבודה לפי תוכניות עבודה מסודרות, לקיחת אחריות מלאה ע"י ההנהלה על הרוב המוחלט של פעילויות המועדון, יצירת תוכניות ארוכות שנים עם יעדים מסודרים.

באופן כללי, מי ש"לא ספר אותנו" היום מתרגש מזה שעבר אותנו בנקודה בטבלה למשך מחזור אחד, מי שזלזל בנו מדבר עלינו היום כדוגמה להתנהלות נכונה, ומי שחשב ש"דרך" או "תהליך" הם סיסמאות מבין היום שזהו סוד ההצלחה שלנו.


בשנה הקרובה אני מתכוון להתמקד בנושאים הבאים:

  • המשך בדרך המקצועית שלנו - מעטפת רחבה ואיכותית, התמקדות בטווח הארוך, שילוב שחקנים צעירים, חדשנות, מתן שקט וקרדיט לצוות המקצועי.

  • מיסוד מדיניות התקשורת של המועדון, עם כניסתו של דובר חדש.

  • המשכת התהליך של העברת מלוא הארחיות של הניהול השוטף להנהלה, תוך שמירה על הסטנדרט הקיים.

  • סיום כתיבת התוכנית האסטרטגית של המועדון, שיפור ומיסוד של תהליך בניית תוכניות העבודה השנתיות.

  • שיפור מעמד האוהדים בכדורגל הישראלי, דאגה לזכויותיהם ולחוויית הצפייה שלהם בכדורגל - כל זאת כחלק מוועדת האוהדים החדשה בהתאחדות לכדורגל.

את הטקסט בבחירות הקודמות סיימתי כך: "אני מאמין גדול במועדון הזה, בקהל שלו ובעתיד המדהים שעוד לפנינו. עוד נכונו לנו ימים נפלאים - אפילו יותר ממה שחווינו עד עכשיו. אני יודע ובטוח שעם עבודה קשה השמיים הם הגבול, ואפילו מעבר לכך". לדעתי בהחלט התחלנו העונה להסתכל לכיוון השמיים, אבל יש לנו עוד דרך ארוכה להגשים את החלומות הגדולים שלנו!

שאלות למועמד

היציע


איך אתה מציע לפתור את המחלוקות שעדיין קיימות ביציע? איך גורמים ליציע להתרכז בעידוד הקבוצה? האם כחלק מתפקידיו על הוועד לסייע בנושא זה?


זה כדורגל. אוהדי כדורגל מונעים בעיקר מאמוציות ובמועדון שלנו היחסים בין המועדון לקהל מורכבים אף יותר מבקבוצה רגילה. לכן, זה טבעי שכל אוהד יתעסק בנושא שקרוב לליבו.


הוועד משקיע זמן רב (יש שיאמרו רב מדי) בשיחות שמטרתן להרגיע ולמקד את הקהל בעידוד הקבוצה. אין ספק שאנחנו במגמת שיפור גדולה – לעומת עונה שעברה, בה כמעט כל שבוע היה עולה נושא חדש במחלוקת ועוצמת המחלוקת הייתה חסרה פרופורציות, העונה היו מעט נקודות מחלוקת, וגם הן התנהלו בצורה רגועה בהרבה לעומת העונה שעברה.


אני בטוח שעם הזמן יותר ויותר אוהדים יבינו כמה טוב המועדון שלנו, כמה כנות כוונותיהם של הוועד המנהל והנהלת המועדון, וכמה גדולה האחריות של כל אחד מאיתנו בהצלחת המועדון. אוהדים רבים שבעבר ראו בעין רעה את התנהלות המועדון מבינים היום שהמועדון מנוהל במקצועיות, מסירות ואהבה, ואני מאמין שהמגמה תימשך גם בעתיד.

מה דעתך בנוגע לכריזה בערבית ובנוגע לטיפול בסוגיה במהלך העונה ובפגרה?


הכריזה בערבית חשובה מאד, וצריכה להמשיך במתכונת דומה להיום גם בעתיד.

ערך הדו קיום הוא ערך מרכזי בהפועל ירושלים מאז ומעולם, וימשיך להיות כזה גם בעתיד כל עוד אני נמצא בוועד. הכריזה בערבית נועדה לגרום לאוהדינו הערבים להרגיש יותר בנוח ביציע, מה שלהערכתנו אמור להביא לעלייה במספר אוהדינו הערבים לאורך זמן. כבר היום אנחנו רואים עלייה במספר האוהדים מהמגזר הערבי, וכולי תקווה שהמגמה הזאת תימשך ותגדל.

מהצד השני, הכריזה בערבית לא פוגעת באף אחד. אני מבין שחלק מהקהל חושב שהכריזה בערבית באה כהתרסה נגדם, אבל אני יכול להבטיח שזה ממש לא נכון. אני בטוח שגם מי שמתנגד לכריזה בערבית יחשוב בדיעבד שזו היתה החלטה נכונה וחשובה אם תוך מספר שנים תגיע ליציע שלנו כמות משמעותית של אוהדים ערבים – ואני מקווה שאכן כך יקרה.

כיצד ניתן למצוא את האיזון בין פעילות חברתית לבין פוליטיקה, בין חופש ביטוי לגיטימי לבין הפגנות מחאה בתוך היציע?


כל פעילות חברתית היא פוליטית, והיא דבר מבורך. כל עוד הנושא מתיישב עם ערכי המועדון - קבלת האחר, התנגדות לאלימות, אפליה וגזענות, דו-קיום, העצמת נשים ונערות, עזרה לחלש וכו' – הוא לגיטימי ביציע שלנו. כמובן שאני מתנגד להכנסת פוליטיקה מפלגתית ליציע, כמו גם הכנסה של נושאים שלא קשורים לערכי המועדון כמו נושאים מדיניים, כלכליים, משפטיים וכו'.


"האיזון הנכון" הוא שונה אצל כל אחד מאיתנו ולכן אין באמת אפשרות למצוא את הנקודה בה כולם יהיו מרוצים. המפתח הוא ההבנה של כל אחד מאיתנו שיש לו אחריות על שמירת היציע כמקום בו כולם מרגישים בנוח ובביטחון. כל עוד נכבד את האוהדים מסביבנו, לא ננסה לגרום להם להרגיש רע, ונטפל בדברים שאנחנו לא מסכימים איתם בצורה חברית ולא לעומתית, אני בטוח שעם הזמן המתח הפוליטי ביציע יירגע.


מה הפתרון למיגור מוחלט של אלימות וגזענות מהיציע?


עם כל הצער, אין דבר כזה מיגור מוחלט של אלימות וגזענות מהיציע, בדיוק כמו שזה לא אפשרי גם מחוץ ליציע. כמובן שאנחנו שואפים להורדה של האלימות והגזענות למינימום האפשרי, ואנחנו בהחלט עומדים בזה ב-3 החודשים האחרונים.

המלחמה בגזענות ובאלימות מחולקת למספר מאמצים:

  • אפס סובלנות והענשה קשה של מי שנוהג באלימות או גזענות.

  • חיבור כמה שיותר אוהדים לפעילויות המועדון, על מנת להגביר את הקשר שלהם למועדון ולהקטין את חוסר האמון ואת הכעס על המועדון או על חלקים אחרים בקהל.

  • כמה שיותר מפגשים בין אנשים שונים בקהל, על מנת ליצור קשרים אישיים שיאפשרו פתרון של מחלוקות דרך הידברות.

עמותה ועמדות כלליות


מהי הסיבה המרכזית לירידה בכמות חברי העמותה, אחרי עונה בה נשארנו בליגה? כיצד תפעל לשיפור המצב?


מספר חברי העמותה תמיד היה תלוי בשני גורמים עיקריים – הצלחה מקצועית, ומאמצי הגיוס. מאמצי הגיוס שלנו בהחלט קפצו מדרגה בשנים האחרונות והם מתבצעים היום בצורה מקצועית ויעילה הרבה יותר מבעבר, אבל אחרי עלייה היסטורית לליגת העל הייתה מן הסתם עלייה גדולה במספר חברי העמותה, ואחרי עונה של מאבקי הישרדות, הפסדים ותחושות רעות הייתה מן הסתם ירידה.


ברור שלעומת העבר, אז הרגשנו שבלי ההצטרפות שלנו לעמותה יהיה קשה למועדון להצליח, היום יש לחלק מהאוהדים תחושה שהמועדון יסתדר גם עם פחות חברי עמותה, ולכן הם מרשים לעצמם לא לשאת בנטל או להעדיף את המחאה הפרטית שלהם על פני עזרה למועדון ולקיחת אחריות עליו. זו מגמה מצערת אך טבעית. למזלנו הרוב המוחלט של האוהדים מבין עדיין את חשיבות ההצטרפות לעמותה ואנחנו שומרים על עמותה גדולה וחזקה.

פעילויות רבות בעמותה מתבצעות על ידי מתנדבים. בשנים האחרונות קיימת דעיכה בתחום. כיצד אתה מתכוון לתרום לעידוד התרומה למועדון באמצעות המתנדבים, לגייס "דם חדש" ולפתח את התחום עבור המועדון והקהילה?


ראשית, אני לא חושב שיש דעיכה בהתנדבות בעמותה, אלא שינוי באופי ההתנדבות. גם היום יש מתנדבים רבים בעמותה, רבים מהם בתפקידי מפתח, בכמויות גדולות בהרבה מארגונים דומים. ועד מנהל, פיתוח אפליקציות לצוות המקצועי, הובלת יצירת תכנית אסטרטגית למועדון, עבודה בצוות מדיה – אלה רק חלק קטן מהדברים שמבוצעים בהתנדבות גם היום.


אם בעבר כמעט כל דבר במועדון היה נעשה ע"י מתנדבים מתוך הכרח, היום המועדון שלנו מקצועי הרבה יותר, עם כוח אדם גדול ומקצועי יותר, שיכול לבצע את הרוב המוחלט של המשימות בכוחות עצמו. זהו שינוי חיובי וחשוב, שאליו חתרתי בעבר ואני מתכוון להמשיך לחתור אליו גם בעתיד.


הרבה מזמני מוקדש לגיוס נקודתי של מתנדבים איכותיים למשימות נקודתיות ושוטפות, וכך גם אמשיך לעשות בעתיד. לגבי גיוס חברי עמותה, אני פעיל מאד בנושא מאז עונת 2014/15, בעיקר בשיפור התשתית הטכנולוגית ובתכלול הנושא, וכך גם אפעל העונה.


העונה היו עד כה לפחות 3 משחקים שנערכו במקביל למשחקי הפועל ירושלים כדורסל. במקרים רבים ישנה הרגשה שההנהלה לא עושה מספיק או לא מבינה את החשיבות עבור הקהל. מה דעתך על הנושא?


הנושא חשוב לי מאד, והוא היה הטריגר העיקרי לתחילת שיתוף הפעולה עם קבוצת הכדורסל. אורי המנכ"ל היה בקשר שוטף עם המנהלת לגבי הנושא על מנת להבטיח ככל הניתן שלא יהיו התנגשויות.


חשוב לציין שלוח המשחקים של הכדורגל נקבע ברובו זמן רב מראש, ולא נהוג לשנות את מועדי המשחקים מהרגע שנקבעו. בניגוד לכדורגל, בליגת הכדורסל המשחקים נקבעים בהתראה קצרה יותר תוך התחשבות בשיקולים מורכבים יותר, כמו משחקים של קבוצות הכדורסל במפעלים האירופאיים. לכן הלחץ העיקרי צריך להיות על מנהלת הכדורסל.


גם בקבוצות אחרות עם חפיפה בין הקהלים יש התנגשויות מספר פעמים בעונה. אני חושב שהפתרון צריך להיות מערכתי ורוחבי, ואני מתכוון לפעול בנושא גם במסגרת ועדת האוהדים החדשה שנפתחת בהתאחדות בה אהיה חבר ביחד עם המנהל המקצועי שלנו שי אהרון.

בשתי העונות האחרונות, כאשר הייתה אפשרות ל"הצגה כפולה" עם הכדורסל, לא ננקטו פעולות על ידי המועדון כדי לקרב בין המועדונים ולעשות הצגה כפולה (דוגמת כרטיס מוזל/חינם למשחק הכדורגל לבאי משחק הכדורסל). מה דעתך על הנושא?


לאור ניסיון העבר, אני לא חושב שהנחה מסוימת במחיר הכרטיס תעלה את מספר האוהדים ביציע באופן משמעותי, בטח לא בכמות ששווה את ההפסד הכספי. הכנסות כספיות הן קריטיות למועדון שלנו ואנחנו משקיעים זמן ומאמץ רבים בשליטה על התקציה ויצירת מקורות הכנסה נוספים. אסור שנהיה קלים על ההדק בוויתור על הכנסות. לכן אני לא נוטה לכיוון הזה. כאשר יש משחקים בסמיכות בטדי ובארנה בהחלט ננסה לגרום לפעילויות משותפות שיגרמו ליותר אוהדים להישאר גם למשחק השני, וכמובן שנשווק את יום המשחק המשותף.


לדעתי זה מקרה קלאסי בו כל אחד מאיתנו צריך להשקיע ולשכנע חבר אוהד כדורסל להגיע גם לכדורגל. הפתרון הקל הוא להציע הנחה במחיר הכרטיס, אבל אין תחליף לקשר האישי עם אותם אוהדים. כל אחד מאיתנו צריך לחזור לקחת אחריות על הבאת אוהדים חדשים ליציע, כמו שהיה קורה רבות בעבר.

מקצועי


האם כנציג וועד לא מפריע לך שההופעות של זיו בעמדת הראיונות פוגעניות?

ברור שיש מקום לשיפור בחלק מהראיונות של זיו, והביקורת על כך עוברת אליו באופן שוטף.

לכל אחד יש יתרונות וחסרונות, וראיון בשידור חי מול כל המדינה הוא סיטואציה מלחיצה. כשאנחנו שולחים עובד שלנו למשימה כזו, אנחנו צריכים לתת לו את הגב גם כשהתוצאה פחות טובה (בדיוק כמו במקרה שהתוצאה על המגרש פחות טובה). אני מאמין שכולם מבינים שאיכויותיו המקצועיות של זיו עולות על הדברים הפחות טובים בראיונות שלו, אבל בהחלט נעשים ניסיונות רבים לעזור לזיו להשתפר גם בנושא הזה.

מה מצדיק בעינייך פיטורים/מינוי מאמן? מה הוא ההליך שצריך להתרחש במועדון בטרם מפטרים מאמן ושל מי צריכה להיות ההחלטה?


מבחינתי המצב היחיד בו פיטורי מאמן הם צעד הגיוני הוא "אובדן חדר ההלבשה", ז"א איבוד האמון בין המאמן לשחקנים. אני גאה בכך שלמרות הסביבה והלחצים שבהם עמדנו, הצלחנו להיות חזקים ולשמור על המשכיות בתפקיד המאמן יותר מכל קבוצה מקצוענית אחרת בישראל. אין לי ספק שזהו סוד ההצלחה המקצועית שלנו, וכל עוד אהיה בוועד המנהל זו הדרך בה אפעל.


הסבלנות שלנו ספגה ביקורת רבה לאורך השנים. היום, אחרי שהוכחנו שהיא מביאה הצלחות לאורך זמן, קבוצות אחרות מנסות ללמוד מאיתנו ואנחנו מקבלים על כך לא מעט הערכה מאנשי המקצועי בארץ.

ברור שבתקופות קשות הנטייה הטבעית של כולנו היא לנקוט בצעדים על מנת להרגיש שעשינו את המקסימום על מנת לאפשר לקבוצה להצליח, אבל לאורך זמן המעשה הנכון הוא לתת תמיכה ושקט לצוות המקצועי. תקופה רעה היא גם ככה קשה ומלחיצה לצוות המקצועי ואין שום סיבה שגם ההנהלה תוסיף עוד לחץ וחוסר ודאות למשוואה.


ההחלטה על פיטורי מאמן היא של הוועד המנהל. עם זאת, צריך להיות מקרה קיצוני מאד בשביל שהוועד יחליט על פיטורי מאמן ללא תמיכת המנהל המקצועי. שיח לגבי הנעשה בקבוצה הבוגרת מתקיים באופן שוטף לכל אורך העונה בין הוועד למנהל המקצועי, והחלטות לגבי פיטורי מאמן מתקבלות רק אחרי דיון רחב ומעמיק ולאחר בחינת כל האלטרנטיבות.


מה דעתך על תקצוב קבוצת הבוגרות ומחלקת הנערות על חשבון תקציב העמותה? האם לגיטימי להפנות תקציב למטרה זו, אפילו על חשבון תקציב קבוצת הבוגרים?


תקציב העמותה שלנו הוא מורכב מאד, וכולל מאות סעיפי הכנסות והוצאות, שחלקם תלויים אחד בשני. המחשבה שפשוט אפשר להזיז כמות כסף ממקום למקום, או שכל שקל שמושקע בפעילות מסוימת בא על חשבון פעילות אחרת, הן מחשבות שלעיתים קרובות לא מתיישבות עם המציאות.


ברור שלגיטימי להפנות תקציבים לכל פעילות שהוועד וההנהלה חושבים שנכון לתעדף מעל פעילויות אחרות. האנשים המרכזיים במועדון הם מאד רציונליים, ואתם יכולים לסמוך עלינו שאנחנו מחליטים החלטות כאלה אחרי מחשבה מעמיקה ורחבה, מתוך הרצון לשפר את כלל מחלקות המועדון ולהצליח כמה שיותר בכל התחומים.

איך אתה רואה את המקום של קבוצת הנשים במועדון? האם צריך להשוות את התנאים בין הבוגרים לבוגרות (שוויון מבחינת היחס ולא דווקא שוויון תקציבי)?


קבוצת הנשים חשובה מאד למועדון, ונעשים מאמצים רבים על מנת לספק לשחקניות את המעטפת האופטימלית. לשמחתי, אנחנו יכולים להיות גאים בדרך בה מתנהלת קבוצת הנשים – גם בהשוואה לקבוצות נשים אחרות בארץ וגם בהשוואה לקבוצת הגברים. כמובן שתמיד יש לאן להשתפר, ולקראת העונה הבאה יופקו לקחים מהעונה הראשונה שלנו בליגת העל לנשים.


כבר היום אפשר לראות שקבוצת הנשים שלנו הביאה רוח חדשה לליגת העל לנשים והציבה סטנדרט חדש בענף. אנחנו נמשיך בכיוון הזה, למען כדורגל הנשים בישראל ובעיקר למען הפועל ירושלים.

שאלות אישיות ליותם כרמון

בתור מי שכבר היה חבר וועד, האם בשנה האחרונה (או בשנים הקודמות לה) אתה חושב שהתקבלו החלטות שהתבררו בדיעבד כטעות? אם כן, מה? וכיצד הייתם נוהגים בקדנציה הבאה בסיטואציה דומה?


הוועד מקבל החלטות רבות, וברור שחלקן בדיעבד מתבררות כטעות.

אתן שתי דוגמאות:


1. אי מינוי דובר במשרה מלאה אחרי העלייה לליגת העל – המחשבה שאנחנו יכולים להסתדר עם דובר במשרה מאד חלקית בעונה כל כך מאתגרת מבחינה מקצועית ומבחינת הקהל, במערכת שמעולם לא התמודדה עם כמות כזו של תקשורת, התבררה כשגויה. זה גרם לראשי המערכת להתעסק יותר מדי בנושא התקשורת (פנימית וחיצונית), הסיח את דעתנו מנושאים חשובים יותר, והקשה את הטיפול במשברים. חשוב לציין שדובר איכותי הוא דבר יקר וההחלטה התקבלה בתקופה של חוסר ודאות כלכלית קיצוני, כך שההחלטה היתה לגיטימית, אבל בדיעבד בהחלט היתה מתקבלת החלטה אחרת. היום יש הבנה טובה יותר של חלוקת העבודה הרצויה במועדון ושל חשיבות הבאת אנשים איכותיים להנהלה.


2. התמיכה בהחלטה להביא את ברייט אנובקארה בעונה שעברה – המצב הקשה בטבלה גרם לנו לחשוב שנכון לנו לסטות נקודתית מהדרך ולהביא שחקן שלא מתאים אישיותית למועדון שלנו ושלא הצליח גם בקבוצות גדולות ומנוסות מאיתנו. המסקנה שלי היא שבזמן תקופות קשות הוועד צריך לחתור לשמירה על הדרך ולהעלאת הביטחון של הצוות המקצועי ולא לקבל "פתרונות קסם" מתוך לחץ.


 

תודה רבה ליותם!

Workaround for Wix bug

bottom of page